Column Peel en Maas: Rust en ruimte
Telefoongebruik door de jeugd in het onderwijs is een hot topic. Aan de ene kant kan een telefoon een nuttig hulpmiddels zijn voor leerlingen, bijvoorbeeld als toegang tot informatie of als hulpmiddel bij het maken van opdrachten. Aan de andere kant kan overmatig telefoongebruik een afleiding zijn voor leerlingen en zelfs leiden tot slechtere prestaties in de klas.
Het is belangrijk om een balans te vinden tussen het gebruik van technologie als hulpmiddel en het beperken van afleiding.
Het is belangrijk dat eenieder er zicht bewust van is dat technologie alleen een hulpmiddel is en geen vervanging is voor menselijke interactie en sociale vaardigheden. Leerlingen moeten worden aangemoedigd om deel te nemen aan sociale activiteiten en interacties, zowel in als buiten de klas.
Het is aan ouders, scholen en andere betrokken opvoeders om samen ete werken om ervoor te zorgen dat jongeren de juiste vaardigheden leren en niet afgeleid worden door hun telefoons.
Zou een telefoonverbod in de klas meer rust en ruimte bieden voor zowel leerling als docent, in deze toch al turbulente tijd?
Jacqueline van Kuijk
Peel en Maas