Preventie centraal: bruggen bouwen tussen jeugdhulp en onderwijs in Den Bosch

Jeugdulp
5 minuten
15/10/2024

In samenwerking met een basisschool, de gemeente Den Bosch en verschillende partners is Qurius een project gestart dat de grenzen van traditionele jeugdhulp en onderwijsondersteuning verlegt. Dit initiatief richt zich niet alleen op het verbeteren van de onderwijservaring en het algemene welzijn van kinderen, maar legt ook de nadruk op preventie. Door vroegtijdig actie te ondernemen, kan onder andere worden voorkomen dat kinderen uitvallen in het onderwijs.

Annemiek Boonen, teamleider jeugdhulp, en Silke Beelen, orthopedagoog, zijn vanuit Qurius betrokken bij dit project. “De school heeft te maken met een reeks uitdagingen, waaronder gedragsproblemen en een hoger dan gemiddeld ziekteverzuim onder leerlingen, wat de leeromgeving voor alle betrokkenen beïnvloed.”


Holistische methodologie

De methodologie van Qurius in dit project is gericht op een holistische benadering. Door middel van huisbezoeken bij gezinnen en dagelijkse observaties, zowel in de klas als tijdens belangrijke overgangsmomenten zoals de overgang naar de middelbare school, verzamelt Qurius waardevolle inzichten. Deze inzichten worden gebruikt om op maat gemaakte interventies te ontwerpen die niet alleen het kind, maar ook het onderwijzend personeel en de ouders ondersteunen.


Samenwerking is cruciaal

Een sleutelaspect van het project is samenwerking. "De verbinding tussen onderwijsinstellingen, jeugdhulpverleners en ouders is cruciaal," legt Annemiek uit. Deze multidisciplinaire aanpak helpt bij het creëren van een ondersteunend netwerk dat essentieel is voor het duurzaam aanpakken van de problemen. “We zetten ook in op een positieve benadering, waarbij de focus ligt op de krachten en het potentieel van de kinderen. Hierdoor voelen zij zich gewaardeerd en begrepen, wat een positieve invloed heeft op hun zelfbeeld en schoolprestaties”.


Observatie en interventie

Tijdens het observatieproces wordt niet alleen gekeken naar het gedrag van de kinderen, maar ook naar de interacties tussen leerkrachten en leerlingen, en de rol van de ouders. De verkregen gegevens vormen de basis voor gerichte interventies die zijn ontworpen om zowel educatieve als emotionele steun te bieden.


Toekomst

Het project in Den Bosch bevindt zich nog in de beginfase en loopt in totaaltwee jaar. Het symboliseert de ambitie en het potentieel van geïntegreerde benaderingen tussen onderwijs en jeugdhulp. Door samenwerking en een focus op de krachten van elk kind, streeft Qurius ernaar een omgeving te creëren die niet alleen het welzijn en de educatieve ervaring van de leerlingen verbetert, maar ook de betrokkenheid van ouders en de ondersteuning voor leerkrachten versterkt. Een belangrijk aspect van dit project is preventie: door vroegtijdig signalen op te vangen en in te spelen op de behoeften van de kinderen, wordt actief gewerkt aan het voorkomen van uitval op school. Samenwerking tussen alle betrokken partijen: scholen, jeugdhulpverleners, ouders, en gemeenschapsorganisaties, is essentieel voor het slagen van dit project. Dit initiatief is een stap voorwaarts in het begrijpen en aanpakken van de complexe behoeften van jongeren en biedt de mogelijkheid om structurele verbeteringen te realiseren die verder reiken dan de muren van het klaslokaal.